تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا چیست؟

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا چیست؟

قهوه‌ای عربیکا و روبوستا، دو نوع و گونه خاص از قهوه هستند که در میان مردم به‌وفور مصرف می‌شوند. قهوه بیش از 100 گونه مختلف و متنوع دارد اما عربیکا رو روبوستا دو نوع بسیار رایج آن هستند. گونه‌های مختلف قهوه به‌صورت کلی تفاوت‌های با هم دارند و در این مقاله نیز ما فهرستی از شباهت‌ها و تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا را بررسی کرده‌ایم. در ادامه با ما همراه باشید تا به‌صورت کامل این ویژگی‌ها را خیلی عمیق‌تر درک نمایید.

نمونه قهوه‌های عربیکا و روبوستا

مهم‌ترین تفاوت‌های قهوه عربیکا و روبوستا

قهوه عربیکا و روبوستا تفاوت‌های مختلفی با هم دارند و هر دو نوعی قهوه هستند که مشتریان پروپاقرص خود را دارد و بخش از بازار فروش قهوه را به خود اختصاص داده است. برخی از این تفاوت‌ها که در ادامه بررسی می‌نماییم عبارت‌اند از:
• طعم
• شرایط رشد
• میزان کافئین
• ویژگی‌های فیزیکی
• میزان شکر موجود

طعم یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های عربیکا و روبوستا

قطعاً واضح‌ترین تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا در طعم آن‌ها است. شیوه رشد قهوه‌های عربیکا و روبوستا متفاوت است و روبوستا اصولاً به‌عنوان طعم تلخ و خاکی معرفی می‌شود. درعین‌حال عربیکا دارای طیف گسترده‌ای از طعم است.

تفاوت شرایط پرورش و کشت قهوه

تفاوت بزرگ قهوه عربیکا و روبوستا در شرایط پرورش و کشت آن است. به این معنی که قهوه عربیکا اصولاً در ارتفاع بالای 600 متر در قله کوه‌ها پرورش می‌یابد. از طرفی قهوه روبوستا نیز میوه سفت‌تری دارد اما به حشرات مزاحم حساس نمی‌باشد. همچنین ویژگی دیگر قهوه عربیکا در حین رشد این است که این نوع قهوه شکننده‌تر است و می‌تواند توسط اجرام محیطی دچار آسیب گردد.

نمونه گیاه قهوه

میزان کافئین قهوه

معمولاً بدون اندازه گری دقیق نمی‌توان میزان کافئین موجود در دانه قهوه را تشخیص داد. برخی معتقدند که عربیکا کافئین بیشتری دارد اما درصورتی‌که روبوستا در واقع میزان کافئین بیشتری دارد و این موضوع تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا است. روبوستا قهوه‌ای است که به‌صورت متداول برای تهیه قهوه فوری و به‌صورت افزودنی ترکیبی در نوشیدنی‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح بدهیم، قهوه روبوستا 2.7 درصد کافئین دارد و قهوه عربیکا چیزی در حدود 1.5 درصد کافئین دارد.

ویژگی‌های فیزیکی قهوه

دانه‌های قهوه روبوستا اصولاً به شکل دایره‌ای هستند و رنگ بسیار تیره‌ای دارند، درحالی‌که دانه‌های عربیکا روشن‌تر و بیضی‌گون تر هستند. همچنین پس از اینکه دانه‌های قهوه عربیکا برشته می‌شوند یک شیار ناهموار در مرکز بدنه دانه آن به وجود می‌آید. دانه قهوه روبوستا مرکز و سینه‌ای صاف دارد و از نظر فیزیکی و ظاهری مخالف دانه‌های قهوه عربیکا هستند.

نمونه دانه قهوه روبوستا

قند موجود دردانه‌ها

دانه‌های قهوه عربیکا دوبرابر بیشتر از روبوستا قند دارد و علت اصلی طعم تلخ‌دانه‌های روبوستا همین موضوع است. دلیل دوست داشتن بیشتر مزه قهوه عربیکا نیز همین است که نسبت به قهوه روبوستا شیرین‌تر است. مطابق تحقیقات صورت‌گرفته در دیواره سلولی دانه‌های قهوه پلی‌ساکاریدها و آر ابی نو گال اکتان و گالاکتومانان‌ها که مواد قندی محسوب می‌شوند، وجود دارند اما در هر نوع قهوه میزان آن‌ها با هم متفاوت است. تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا نیز در میزان قند موجود در دیواره سلولی آن‌ها است.

کلام پایانی

• قهوه‌های عربیکا و روبوستا دو نوع خاص قهوه هستند که در میان مصرف‌کنندگان قهوه طرف‌داران بسیار زیادی دارند. قهوه انواع مختلفی دارد و تعداد گونه‌های مختلف آن به 100 نوع هم می‌رسد. تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا و شباهت‌های آن‌ها قابل تشخیص است و می‌توانید آن‌ها را یاد بگیرید.

نویسنده: سید حمید داودی ازغدی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x