تاثیر قهوه بر بوی بد دهان

ابهام در چلنج های موجود بر سر ارتباط مستقیم قهوه و بوی دهان وجود دارد و عده ای بر این باور هستند که مصرف قهوه می تواند بوی بد دهان را بهبود بدهد. اما بسیاری از تحقیقات و مستندات نشان داده اند که چنین ادعایی رد شده و مصرف قهوه یکی از عواملی است که موجب افزایش بوی بد دهان می شود.
اینکه قهوه و بوی دهان با یکدیگر سنخیتی دارند یا خیر مشخص نیست و ممکن است که تعابیر مختلفی در این زمینه وجود داشته باشد اما امروز ما قصد داریم در این مقاله به بررسی کامل ارتباط مستقیم قهوه و بوی دهان پرداخته و به صورت کلی آن را تحلیل نماییم. پس تا پایان با ما همراه باشید تا با عوامل این موضوع بیشتر آشنا شوید.

تاثیر قهوه بر بوی بد دهان
بوی بد دهان برای اطرافیان بسیار آزار دهنده است

قهوه و بوی دهان چه ارتباطی با هم دارند؟!

هنوز به صورت گسترده بر روی رابطه قهوه و بوی دهان با دقت تحقیق انجام نشده اما به صورت کلی دلایل زیادی وجود دارند که قهوه را در ردیف متهمان اثر گذار بر روی تغییر بوی دهان انسان قرار می دهند. قهوه به تنهایی عطر خوبی دارد اما ممکن است که مصرف آن در وعده صبحانه بوی بد دهان را تا حد ممکن برای چند ساعت از بین ببرد. در عین حال آیتم های مختلفی هستند که خلاف این موضوع را هم ثابت می کنند.

تاثیر کافئین قهوه بر بوی دهان

کافئین می تواند به عنوان بخشی از خواص اصلی قهوه از عوامل تاثیر گذار بر رابطه قهوه و بوی دهان باشد. تغییرات میزان بزاق دهان تحت تاثیر کافئین قرار می گیرد و باعث خشک شدن دهان می شود. خشک شدن دهان اصطلاحی است که برای افرادی که در معرض کافئین قهوه قرار می گیرند، گفته می شود. افرادی که خشکی دهان دارند، با دو ایراد اساسی روبرو می شوند که عبارتند از :

  • اولین مورد رشد بی حد و حصر باکتری ها در درون دهان می باشد.
  • به وجود آمدن مشکلات گوارشی در سیستم بدن انسان است.

در خصوص حل مشکلات فوق نیز می توان اندازه مصرف کافئین را در درون فنجان کم نمود. تغییر دادن نوع قهوه مصرفی نیز یکی دیگر از راه حل هایی است که می توان برای کاهش اثر قهوه انجام داد. در عین حال تغییر برند مصرفی قهوه نیز می تواند مصرف قهوه را برای اشخاص دلچسب تر کند. افرادی هستند که به قهوه اعتیاد دارند و نمی توانند چیزی را جایگزین قهوه کنند اما برخی از محققان بر مصرف چای برای جایگزینی قهوه، تاکید دارند و آن را به شدت توصیه می کنند؛ زیرا در رابطه قهوه و بوی دهان جایگزین کردن چای می تواند اثر گذار باشد.

قهوه و بوی دهان
تاثیر معکوس چای و قهوه بر بوی دهان

غلظت قهوه مورد استفاده

غلظت قهوه از دیگر نکاتی است که در هنگام مصرف قهوه حتما می بایست به صورت ویژه به آن دقت شود. عطر یک قهوه غلیظ بسیار بیشتر از سایر قهوه ها بوده و این موضوع بر وضعیت بد بوی دهان اثر می گذارد؛ زیرا عطر بیشتر ناشی از وجود کافئینی است که در قهوه موجود می باشد و زیاد بودن کافئین نیز به افزایش بوی بد دهان کمک مضاعفی می نماید.
حتی در خوراکی های دیگر نیز این موضوع وجود دارد و پیاز و سیر یکی از انواع خوراکی هایی هستند که پس از تناول بوی غیر قابل تحملی در دهان ایجاد می کنند. غلیظ بودن قهوه نیز اثری مشابه پیاز و سیر برای بوی دهان به وجود می آورند و در ارتباط قهوه و بوی دهان بهتر است که از آب جوش برای رقیق تر شدن قهوه بهره برد.

قهوه و بوی دهان
کره یک نوع افزودنی برای قهوه محسوب می شود

تاثیر مواد افزودنی مختلف موجود در قهوه بر روی بوی بد دهان

بی ربط ترین عاملی که بر اثر مصرف قهوه بر روی بوی بد دهان اثر می گذارد، افزودنی هایی می باشد که پیش از مصرف قهوه اصولا استفاده می شود. در عین حال این افزودنی ها تنوع داشته و مختلف هستند. چگونگی مصرف آن ها با توجه به نوع قهوه مشخص می شوند. اثر برخی از این افزودنی ها بر روی بوی دهان خوب است و برخی دیگر نیز اثر معکوس می گذارند.
تفاوتی بین نوع و مدل مصرف افزودنی های قهوه برای اشخاص وجود ندارد و در مجموع ضرر این افزودنی ها بر روی بوی دهان از منفعت آن ها بیشتر است. استفاده از افزودنی های خوش عطر خیلی کم ضرر تر از سایر افزودنی های دیگر قهوه می باشند. مواد موجود در این افزودنی ها می تواند باکتری های موجود در دهان را تقویت نماید.

کلام پایانی

در میان محققین و مدعیان مصرف قهوه اختلاف نظر بر روی ارتباط قهوه و بوی دهان وجود دارد و برخی از اشخاص بر این باور هستند که ممکن است که مصرف قهوه باعث بد بو شدن دهان شود و در جبهه مخالف این عقیده نیز گفته می شود که عطر قهوه بر بهبود بوی دهان کمک می نماید. این که وضعیت مصرف قهوه چگونه باشد و میزان غلظت آن کم یا زیاد باشد، همگی بر تغییر بوی بد بد دهان تاثیر می گذارد.
افزودنی ها نیز بخش بعدی اثر گذار بر روی بوی دهان می باشند. مصرف قهوه به تنهایی نمی تواند خیلی بر روی بوی دهان تاثیر بگذارد اما اضافه شدن سایر افزودنی ها می تواند به صورت ویژه ای به بد شدن وضعیت بوی دهان کمک کند. برای جلوگیری از این موضوع اصولا اشخاص نسبت به مصرف قهوه و جایگزین نمودن سایر نوشیدنی ها تجدید نظر می نمایند.
کافئین قهوه نیز بر روی تغییر بوی دهان اثر می گذارد و در موارد موجب خشکی دهان نیز می شود. خشکی دهان یکی از عواملی است که به بد شدن بوی دهان کمک زیادی می نماید. یکی از نتایجی که خشکی دهان بر روی افزایش بوی بد دهان می گذارد رشد بی حد و حصر باکتری ها در دهان بوده و از طرفی مشکلات گوارشی بسیاری برای سیستم بدنی انسان به وجود می آورد.

نویسنده : سید حمید داودی ازغدی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x