قهوه ترک را بیشتر بشناسید

اگر بخواهیم به یکی از خاص‌ترین انواع قهوه اشاره کنیم، می‌توان از قهوه ترک یاد کرد. با توجه به اینکه قهوه‌ها قسمت مهمی از فرهنگ خاورمیانه را از آن خود نموده‌اند، دور از ذهن نیست که در بسیاری از کشورها شاهد سرو آنها به روش‌های مختلف باشیم. با شنیدن نام قهوه‌ی ترک چه چیزی در ذهن شما تداعی می‌شود؟ قطعا اولین چیزی که توجه شما را به سمت خود جلب می‌کند، محل تولید این نوع از دانه‌های قهوه است.

جالب است بدانید که کشور ترکیه از شرایط مساعد آب و هوایی برای تولید دانه‌های قهوه برخوردار نیست. بنابراین دانه‌های قهوه در کشورهای دیگر تولید شده و سپس وارد ترکیه می‌شوند. شرایط سرو قهوه در ترکیه موجب شده است که از آنها با عنوان قهوه‌ی ترک یاد شود.

قهوه_ترک1
طبخ قهوه ترک

ویژگی‌های خاص در قهوه ترک:

یکی از موارد بسیار مهم برای تهیه قهوه ترک، توجه به دانه‌های مورد استفاده در آن است. قهوه‌ی ترک از دانه‌های آسیاب شده‌ی بسیار نرمی برخوردار است. اگر بخواهیم میزان آسیاب دانه‌های قهوه را با یکدیگر مقایسه نماییم، می‌توان گفت که: دانه‌های این نوع از قهوه‌ها را به‌ قدری آسیاب می‌نمایند که ظاهر آنها شبیه به پودر کاکائو می‌شود. سپس این نوع از قهوه‌های آسیاب شده را در قهوه جوش‌های مخصوص (که از آنها با عنوان ibrik  و یا cezve یاد می‌شود) تهیه می‌کنند. از ترکیبات به کار برده شده در این نوع از قهوه‌ها می‌توان به مقداری آب و شکر اشاره کرد.

 یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد در این نوع از قهوه‌ها، توجه به ظرف مناسب برای تهیه آنها است. اغلب ظروفی که برای تهیه این قهوه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند از عمق کم و کوچکی برخوردار هستند. این موضوع سبب می‌شود که قهوه از کف خوبی برخوردار شده و کیفیت مناسبی را به همراه داشته باشد.

از دیگر خصوصیات قهوه ترک، می‌توان به طرز تهیه آنها اشاره نمود. این قهوه‌ها به صورت بدون فیلتر تهیه می‌شوند. برای تهیه این قهوه نیز می‌توان از هر نوع دانه‌ی قهوه‌ای استفاده کرد. البته یکی از دانه‌های محبوب و پرطرفدار برای تهیه این قهوه‌ها، دانه‌ها‌ی عربیکا هستند.

قهوه_ترک2
موارد استفاده از قهوه ترک

دلایل مهم برای محبوبیت قهوه‌ی ترک:

 آیا میدانید محبوبیت قهوه ترک حاصل چیست؟! اغلب مردم برای کسب انرژی بیشتر در طول روز و همچنین بیدار ماندن تا صبح، قهوه را انتخاب می‌کنند. بسیاری از جوانان که دوستدار استفاده از دمنوش غنی و قوی هستند نیز طرفدار قهوه‌ی ترک می‌باشند. این قهوه یکی از روش‌های تهیه قهوه به شمار می‌رود که در کشورهای خاورمیانه و اروپایی از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است. از دلایل مهم برای محبوبیت این قهوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. این نوشیدنی از قدمت بالایی برخوردار است. به طوری که در تاریخ امپراتوری عثمانی می‌توان شاهد حضور پر رنگ آن نیز بود.
  2. دانه‌ی قهوه در این نوع از قهوه‌ها بسیار ریز آسیاب می‌شوند و به حالت کاملا پودری در می آیند.
  3. برخورداری از عطر و طعم اغوا کننده، دلنشین و بی‌نظیر از دیگر ویژگی‌های قهوه ترک است که از دلایل محبوبیت آن نیز شناخته شده است.
  4. استفاده از شکر در این نوشیدنی، یکی دیگر از ویژگی‌های آن به شمار می‌رود. همچنین در زمان سرو این نوشیدنی فوق العاده، می‌توان شاهد دورچین‌های شیرین بود که این شیرینی‌ها بیانگر مهمان نوازی میزبان، خواهند بود.

ترکیبات به کار برده شده در قهوه ترک:

ترکیبات به کار برده شده در قهوه ترک، تاثیر بسزایی در عطر و طعم آن خواهند داشت. همانطور که ذکر شد از دانه‌های مختلفی برای تهیه این قهوه استفاده می‌شود اما یکی از محبوب‌ترین دانه‌ها، دانه‌‎ی عربیکا است. دانه‌ی عربیکا با برخورداری از سطح کافئین کمتر (نسبت به دانه‌ی روبوستا) و با توجه به ماندگاری پودر قهوه در این نوشیدنی، بهترین گزینه برای آن به شمار می‌رود. در این صورت این قهوه نسبت به قهوه‌های معمولی از انرژی بالاتری برخوردار خواهد بود. به این ترتیب می‌توان گفت که سطح کافئین در قهوه ترک وابسته به نوع دانه‌های قهوه به کار برده شده در آن است. اغلب قهوه‌های ترک که در بازارهای رقابتی موجود هستند از سطح کافئین متوسط برخوردار هستند.

شاید این سوال برای شما پیش آید که قهوه ترک چه تفاوتی با انواع قهوه‌های موجود در بازار (مانند قهوه اسپرسو) دارد؟! در پاسخ به این سوال باید گفت که: وجه تمایز این قهوه با انواع قهوه‌های دیگر، میزان آسیاب کردن دانه‌های قهوه و همچنین نحوه‌ی تهیه آن است.

قهوه_ترک3
قهوه ترک و اهمیت استفاده از آن

شناخت انواع قهوه‌ی ترک:

آیا انواع قهوه ترک را می‌شناسید؟! قهوه‌ای که با عنوان قهوه‌ی ترک شناخته می‌شود، در انواع مختلفی قابل استفاده می‌باشد. منظور از انواع مختلف، روش تهیه و همچنین تجهیزات مورد استفاده برای تهیه این نوع از قهوه‌ها است. از انواع آنها می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • قهوه دیبک: دیبک نوعی روش طبخ قهوه است که در آن از آسیابی چوبی برای نرم کردن دانه‌های قهوه، استفاده می‌کنند. در این روش شاهد وجود میزان کافئین کمتری در قهوه نسبت به روش‌های دیگر، خواهیم بود. در بسیاری از فرهنگ‌ها از دارچین و هل برای طعم دار کردن این قهوه، استفاده می‌شود.
  • قهوه آدانا: در این روش طبخ قهوه ترک از میزان آب کمی برای آماده سازی قهوه استفاده می‌شود. بنابراین این قهوه از سطح تلخی و غلظت بیشتری نسبت به انواع دیگر، برخوردار است.
  • قهوه ترک تلخ: از این قهوه با عنوان قهوه میرا Mirra نیز یاد می‌شود. این قهوه از سطح تلخی و تیرگی بالایی برخوردار است. تا جایی که در برخی از موارد از آن با عنوان قهوه عربی نیز یاد می‌شود. برای افزایش سطح تلخی در این قهوه، دانه‌های قهوه را دو بار تفت می‌دهند.
  • قهوه بنه: از معروف‌ترین انواع قهوه می‌توان به قهوه بنه یا قهوه مننگیچ اشاره کرد. مردم ترکیه برای تهیه این قهوه از شیر استفاده می‌کنند. این قهوه با عدم برخورداری از کافئین و همچنین عطر و طعم فراموش نشدنی، یکی از بهترین انواع قهوه‌ها شناخته شده است.
قهوه_ترک4
انواع قهوه ترک

نکات طلایی در قهوه‌ی ترک:

توجه به برخی از المان‌های مهم موجب می‌شود که بتوانید به راحتی از لذیذ‌ترین طعم قهوه ترک برخوردار گردید. از نکات طلایی در طبخ این قهوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. برای برخورداری از کف (فوم) مناسب در هنگام طبخ قهوه ترک، باید حتما به تازگی قهوه آسیاب شده توجه نمایید.
  2. استفاده از آب سرد برای طبخ این قهوه، بسی مهم و ضروری تلقی می‌گردد.
  3. بهترین حرارت برای طبخ این قهوه، حرارت کم تا متوسط است. برای برخورداری از قهوه‌ی مطلوب و باکیفیت بهتر است ترکیبات مورد نظر را بر روی حرارت کم حسابی هم بزنید تا ترکیبات مورد نظر شروع به کف (فوم) کردن نمایند.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x