چقدر دله قهوه جوش را می‌شناسید؟

آیا می‌دانید دله قهوه چیست؟! حتما شما نیز شاهد بسیاری از دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف برای تهیه قهوه بوده‌اید. ابزار مناسب برای دم آوردن قهوه تاثیر بسیار مهمی بر روی عطر و طعم قهوه‌ها دارند. بنابراین توجه به انتخاب ابزار ایده‌آل و کاربردی در این زمینه بسیار مهم و ضروری خواهد بود. به نظر شما کدام محصول می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای دم آوردن قهوه به شمار آید؟

دله قهوه را بشناسید:

در فرهنگ‌های مختلف از ظروف و دستگاه‌های متفاوت برای تهیه قهوه استفاده می‌کنند. یکی از ابزارهای بسیار کاربردی و محبوب برای تهیه قهوه در بسیاری از کشورهای مختلف از جمله کشورهای عربی، دله قهوه است. این محصول یک ظرف مسی می‌باشد که به سبب طراحی خارق العاده و همچنین متریال تولیدی منحصر بفرد، قهوه‌های بسیار خوش عطر و طعمی را به ارمغان می‌آورد. با استفاده از این ظروف پس از تهیه قهوه، حتما حیرت زده خواهید شد.

دله قهوه برای دم آوری قهوه
دله قهوه برای دم آوری قهوه

خصوصیات ظاهری دله:

یکی از مهمترین فاکتورها برای شناخت دله قهوه، توجه به خصوصیات ظاهری آن است. این ظرف خارق العاده و منحصر بفرد از کف پهنی برخوردار است. در بالای بدنه‌ی این ظرف می‌توان شاهد باریک شدن کفه بود که این امر کیفیت قهوه در زمان دم آوری را دو چندان می‌کند. این نوع از ظروف اغلب دارای درب هستند که به وسیله‌ی لولا‌ی کوچکی بر روی بدنه نصب شده‌اند.

یکی از خصوصیات منحصر بفرد ظاهری در دله قهوه، برخورداری از قسمت خروجی منحصر بفرد در آن است. طراحی خارق العاده‌ی لوله‌ی خروجی در این محصول، آن را از انواع محصولات مشابه متمایز نموده است. لوله‌ی خروجی نوشیدنی در این ظرف بسیار شبیه به منقار بوده که از حالت هلالی شکلی برخوردار می‌باشد. این ظروف از شباهت قابل توجهی با ایبریک‌ها برخوردار هستند. از جمله تفاوت آنها می‌توان به برخورداری دله از درب، اشاره کرد.

دله قهوه جوش از انواع مختلفی برخوردار می‌باشد. این محصول در ابعاد و اندازه‌های متفاوت موجود است که افراد بر اساس نیاز خود می‌توانند اقدام به بهره برداری از آنها نمایند. نکته قابل توجه در بسیاری از انواع این ظروف، حکاکی‌های منحصر بفرد بر روی آنها است. برخی از انواع این ظروف دارای حکاکی‌های بی‌نظیر و چشم نوازی هستند که چشم هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب می‌نمایند. این نوع از ظروف از بدنه‌ای به رنگ طلایی برخوردار می‌باشند.

قهوه عربی
قهوه عربی

موارد استفاده از دله قهوه:

آیا می‌دانید از دله قهوه جوش برای چه مواردی استفاده می‌کنند؟! قهوه‌هایی که توسط بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرند به صورت فیلتر نشده می‌باشد. اغلب قهوه‌هایی که در کشورهای عربی سرو می‌شوند نیز به صورت دم آوری و بدون استفاده از فیلتر قابل بهره برداری خواهند بود. هدف از طراحی دله‌ها، استفاده از قهوه‌های دم آوری شده و بدون فیلتر است. اغلب قهوه‌هایی که در این ظروف تهیه می‌شوند، از غلظت بالای قهوه برخوردار می‌باشند. این نوع از قهوه‌ها طعم تلخ‌تری را در بر خواهند داشت. از این ظروف در بسیاری از:

  • مراسم‌های رسمی
  • مراسم‌های غیر رسمی
  • جشن‌ها
  • رستوران‌ها
  • کافی شاپ‌ها

و غیره بهره برداری می‌شود. استفاده از این ظروف نه تنها در بسیاری از کشورهای عربی، بلکه در بسیاری از شهرهای ایران نیز رایج و محبوب است. به طوری که در شهرهایی مانند خوزستان، اهواز و … می‌توان شاهد افزایش موارد استفاده از آنها بود.

متریال تولیدی دله قهوه جوش:

آیا می‌دانید دله قهوه جوش از چه متریالی برخوردار است؟ متریالی که برای تولید این ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از:

  • فولاد
  • برنج
  • مس
  • نقره

در برخی از موارد نیز می‌توان شاهد دله‌هایی بود که متریال تولیدی آنها طلا است. از کاربرد این نوع از محصولات ارزشمند، می‌توان به جشن‌های سلطنتی، مراسم‌های اشرافی و … اشاره نمود. این ظروف به نوعی بیانگر قدمت، سنت و نماد فرهنگ برخی از کشورهای عربی شناخته شده‌اند.

کاربرد دله قهوه جوش
کاربرد دله قهوه جوش

طرز تهیه قهوه با دله:

یکی از موارد بسیار مهم برای بهره برداری از یک قهوه‌ی خوش عطر و طعم، توجه به طرز تهیه قهوه با استفاده از دله قهوه جوش است. اگر می‌خواهید از دله برای تهیه قهوه عربی استفاده کنید، با فرایند تهیه بسیار ساده‌ای مواجه خواهید بود. مراحل تهیه و استفاده از این قهوه جوش عبارتند از:

  1. قبل از هر چیز آب مورد نیاز خود را (بر اساس تعداد نفرات) در درون دله بریزید. حال دله را بر روی حرارت قرار دهید تا دمای آب افزایش یافته و به تعریفی به جوش آید. حال حرارت را کاهش دهید تا دما کمی فروکش کند.
  2. گام بعدی استفاده از پودر قهوه است. پودر قهوه مناسب را به آب اضافه کرده و پس از ترکیب کردن آن با آب، دله را بر روی حرارت بسیار کم قرار دهید.
  3. مدت زمان دم آوری در این ظروف برابر با 10 الی 12 دقیقه می‌باشد. با بالا آمدن و ایجاد فوم بر روی قهوه، نوشیدنی بی‌نظیر شما آماده است. این قهوه هرگز نباید بجوشد زیرا طعم خود را از دست خواهد داد.
  4. با خاموش کردن حرارت و استراحت 1 دقیقه‌ای به نوشیدنی، نوبت استفاده از ترکیبات مختلف مانند: هل، میخک و … است. پس از اضافه کردن این ترکیبات، مجددا دله قهوه جوش را بر روی حرارت قرار دهید. قبل از جوش آمدن آن را از روی حرارت بردارید.
دله قهوه و محبوبیت آن
دله قهوه و محبوبیت آن

نکات طلایی برای انتخاب بهترین دله قهوه جوش:

  • بهترین دله قهوه جوش از کف پهن و دهانه‌ی باریکی برخوردار است. این طراحی خاص بر روی دم آوری قهوه تاثیر بی‌نظیری خواهد داشت.
  • بهتر است حرارت مورد نظر برای دم آوری قهوه در دله، بسیار یکنواخت و مناسب باشد. در این صورت از یک قهوه مرغوب و باکیفیت برخوردار خواهید شد.
  • برای برخورداری از یک قهوه مرغوب و بی‌نظیر بهتر است دله قهوه جوشی را انتخاب کنید که از بدنه‌ی کشیده‌ای برخوردار باشد.
  • دله‌ها از انواع بسیار گسترده، معروف و محبوبی برخوردار هستند. از انواع آنها می‌توان به: حلبی، رسلان، القریشیه، الحساویه و … اشاره کرد.
  • در انتخاب این ظروف باید نهایت دقت را به خرج دهید. توجه داشته باشید که شستشوی این ظروف بسیار مهم و ضروری است. در صورتی که فرایند شستشو به طرز صحیح انجام نپذیرد قطعا می‌تواند بر روی عطر و طعم قهوه بسیار موثر واقع گردد.
  • دانه‌های قهوه‌ای که برای دله قهوه جوش مورد استفاده قرار می‌گیرند با ریزترین درجه آسیاب می‌شوند. این امر تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت و مرغوبیت قهوه شما خواهد داشت.
  • http://capricecoffee.com/مهمترین-خواص-قهوه-اسپرسو-که-با-دانستن-آ/
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x